top of page

KWALITEIT

PRIVACY EN VERTROUWELIJKHEID

Wat u met mij bespreekt valt onder het beroepsgeheim. Zonder uw toestemming doe ik geen mededelingen aan derden. Wanneer bijvoorbeeld een Arbodienst of een medisch adviseur verzoekt om informatie, dan wordt u hiervan op de hoogte gesteld. Pas na uw toestemming en nadat de beantwoording aan u is voorgelegd, wordt deze verstuurd. Na de intake en het adviesgesprek vindt automatisch schriftelijke terugkoppeling plaats naar de verwijzer, meestal de huisarts. Indien u daar bezwaar tegen heeft, dient u dit kenbaar te maken.
Bij coaching vindt geen terugkoppeling plaats aan derden, tenzij u dat verzoekt.

VOOR- EN NADELEN ZELFSTANDIGE PRAKTIJK

In mijn zelfstandige praktijk zijn de lijnen kort. Ik doe immers de screening, het intakegesprek, stel de diagnose en we bepalen samen in het adviesgesprek of een behandeling bij mij zinvol kan zijn. Diagnostiek en behandeling is in één hand en uw hoeft niet meermaals uw verhaal te vertellen. Veelal wordt dit als prettig en drempelverlagend ervaren. Na het adviesgesprek is er niet nog eens een wachttijd, de behandeling kan direct starten. Een nadeel is dat vanuit een zelfstandig gevestigde praktijk niet 24 uur per dag zorg en bereikbaarheid kan worden geboden. Voor mensen die meer intensieve of andere zorg behoeven dan de zelfstandig gevestigde psychotherapeut kan bieden, is een verwijzing nodig naar een GGZ instelling of de psychiatrische polikliniek van een algemeen ziekenhuis. Te denken valt aan mensen die in een ernstige crisis verkeren of mensen met voornamelijk verslavingsproblematiek.

MULTIDISCIPLINAIR WERKEN

Ik ben gewend om multidisciplinair te werken. Ik werk samen met enkele ervaren psychiaters en psychotherapeuten:​


  • Annick (A.B.) Parker Brady, psychotherapeut in Amsterdam

  • Niels (N.C.) van der Laan, psychiater in Amsterdam

  • Koos (J.J.M.) van Schie, psychiater in Alphen aan de Rijn


Soms vraag ik een van deze collega’s om mee te kijken naar de diagnostiek als een second opinion. Of ik vraag een consult voor u bij de psychiater als ik vermoed dat medicatie/farmacotherapie een zinvolle ondersteuning van de behandeling kan zijn.

INTERVISIE

Soms bespreek ik anoniem een behandeling bij vragen rondom diagnostiek of behandelvorm met een vaste intervisiegroep van collega's om zodoende vordering te maken of het resultaat te verbeteren.

ROUTINE OUTCOME MONITORING

Verzekeraars wensen dat er metingen van de ernst van de klachten worden gedaan om het effect van de behandeling te kunnen bepalen. Deze Routine Outcome Monitoring (ROM) wordt aan het begin, tijdens en aan het eind van de behandeling gedaan. U krijgt hiervoor online een vragenlijst aangeboden.

KLACHTENREGELING

Het kan gebeuren dat er in de behandeling iets niet goed loopt. Bijvoorbeeld dat u meent niet goed of onzorgvuldig behandeld te worden. In een dergelijke situatie is het zinvol om zo'n knelpunt of klacht eerst met mij te bespreken. Reageer zo snel mogelijk. Langer wachten maakt het moeilijker Mogelijk is het tot een oplossing te brengen en wel zodanig dat de weg weer open is om verder te gaan met de behandeling. Maak zo nodig een aparte afspraak waarbij u kunt aangeven waar het om gaat. Als u bang bent voor een negatieve reactie, kunt u dat het beste aangeven. Als we er samen niet uit komen, dan staat het u vrij om een klacht in te dienen. Als lid van de NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen) ben ik aangesloten op de klachtenregeling van deze beroepsvereniging. Alle informatie over uw rechten en mogelijkheden met betrekking tot een klacht kunt u vinden op de NIP website.

KWALITEITSSTATUUT GGZ

Vanaf 1 januari 2017 is een Kwaliteitsstatuut GGZ verplicht. Dit is een checklist die toetst of door de zorgaanbieder aan een aantal kwaliteitscriteria is voldaan. Het Kwaliteitsstatuut GGZ van mijn praktijk is 1-11-2016 goedgekeurd. Desgewenst geef ik u een kopie van mijn Kwaliteitsstatuut GGZ.

bottom of page